01

Basic 4K

3500
  • reportaż ze ślubu 10 minut
  • reportaż z wesela  45 minut
  • teledysk higlights  4 minuty
01

Złoty 4K

7700
  • reportaż ze ślubu 20 minut
  • reportaż z wesela  90 minut
  • teledysk higlights  5 minuty
  • dwóch operatorów
05

Sesja 4K

1700
  • teledysk plenerowy
  • własny scenariusz
  • ujęcia z drona
  • możliwość realizacji wyjazdowej, morze, góry, sesja Europa
02

Srebrny 4K

5000
  • reportaż ze ślubu 15 minut
  • reportaż z wesela  60 minut
  • teledysk higlights  5 minuty
02

Platynowy 4K

9700
  • reportaż ze ślubu 20 minut
  • reportaż z wesela  90 minut
  • teledysk higlights  4 minuty
  • alternatywnie film z całości 15 – 30 minut
  • dwóch operatorów kamery
  • dron na ślub

Wiele przyszłych

Par Młodych zastanawia się nad filmem w jakości 4K. Jako doświadczony kamerzysta, mógłbym doradzić że lepiej jest mieć dobrze zrealizowany technicznie i artystycznie film Full HD niż  krótszy film 4k, gdzie robione są krótsze ujęcia wymagające szczególnego dopracowania. Jednak film 4K jest wyzwaniem, przed którym nie powinienem się bronić.

Film ślubny

to żywioł, nie ma zbytnio czasu na ustawianie kilkunastu ważnych parametrów w kamerze czy bezlusterkowcu, gdy scena zmienia się bardzo dynamicznie. Zmieniają się warunki  oświetleniowe gdy wchodzicie ze słonecznego pleneru do kościoła, zmienia się głębia ostrości, zależnie od tego jak daleko jestem od Was, zmienia się dźwięk który raz wymaga mikrofonu dookolnego, innym razem kierunkowego. Tych zmiennych jest bardzo wiele, i często zaskakują, na co trzeba byc gotowym.

W filmie HD

szybciej można zareagować ustawieniem sprzętu, ustawić ostrość, dopasować kameę do barwy światła dziennego czy sztucznego, zastosować odpowiedni do sytuacji obiektyw itp.

W technologii 4K

trzeba o wiele więcej uwagi poświęcić na przygotowanie się do ujęcia, zapewnienie odpowiedniej stabilizacji kamerze, ustawienia ostrości, ekspozycji. Z tego też powodu moim sposobem jest filmowanie 4K naprzemienne przez dwóch operatorów. Każdy z nich filmuje z dwóch różnych kadrów, i daje czas drugiemu na przygotowanie się do następnego ważnego ujęcia.

Przygotowanie Pary Młodej do filmowania w 4K

Realizacja filmu w 4K wymaga też szczególnego przygotowania się nie tylko przez kamerzystę, ale i przez parę młodą. Film w takiej rozdzielczości niezwykle wiernie oddaje wszystkie najdrobniejsze szczegóły. Dotyczy to strojów weselnych, makijażu, fryzury, paznokci, dekoracji sali weselnej, świerzości buketu, czystości auta ślubnego. Wszystkie niedopracowania są skrupulatnie wychwytywane przez kamere 4K, która nie wybacza.

O ile w obrazie HD można zastosować pewne efekty zmiękczające obraz, odfiltrować szum aby np. wygładzić detale skóry, to w filme 4K bedzie to wyglądało bardzo nienaturalnie i na pewno zwróci uwagę widza.

Zamówicie film w 4K a nie bedziecie mogli go obejzeć?

Uleganie modzie na film 4k, jest uzasadnione jesli taki film mamy mozliwośc odtworzyć. Wiele komputerów i programów do odtwarzania nie jest przystosowanych do płynnego akclerowania obrazu 4K. Jest to kwestia szybkości procesora, karty graficznej, pamięci RAM. jesli odtwarzacie w komputerze próbki filmów 4K z Youtube, to nie znaczy ze obejzycie swój ślubny film. Związane jest to z tw. przepływnością bitową. Film oddany przez kamerzystę bedzie zapewne w bardzo wysokiej maksymalnej przepływności – dla technologii przyszłości. Dobrze jest poprosić o dwie wersje filmu, w przepływności maksymalnej, oraz drugi w mniejszej ktora jest akceptowana przez Wasz komputer czy telewizor.

Sygnał HDMI, łacze USB

Gdy przesyłamy sygnał 4K do telewizora, ograniczeniem moze okazac się połaczenie kablowe. Otóż wiele kabli HDMI nie jest w stanie przesłać obrazu 4K. Kabel musi spełniać warunki jakościowe, i być wykonany w specjalnej technologii, która nie ogranicza sygnału 4K w pełnej przepływności. Rowniez łacze USB powinno byc nowej generacji. Standard USB2.0 często nie wystarcza nawet do płynnego oglądania filmu HD jesli jego przepływnośc przekracza 20MB/s. Standard 3.0 umożliwia pod wieloma warunkami odtwarzanie filmu 4K.

Telewizor 4K

Pamiętajcie ze film 4K może być nagrany w klatkażu kinowym 4K 24-25p lub w klatkarzu telewizyjnym UHD 50P. Oba te formaty wymagają od telewizora wysokiej jakości komponentów elektronicznych, procesorów przetwarzających obraz. Gdy wybierzecie  film ze slubu w 4K 25P, obraz będzie przy dynamicznych scenach nienaturalny. Szczegóły które tak bardzo wiernie chcielismy zobaczyc w 4K zamarzą się. lepszym rozwiązaniem jest film UHD 50P. Obraz rejestrowany przez kamerę i odtwarzany przez telewizor jest płynniejszy, przy dynamicznych scenach widać już szczegóły i płynny ruch.

Rolling shutter efect

W obu przypadkach jesteśmy skazani na mało dynamiczne ruchy kamery już przy realizacji filmu ze wzgledu na zjawisko Rolling Shutter. O tym zjawisku kamerzysta powinien wiedzieć, i zaplanować specyficzny dla 4K sposób filmowania. Inaczej film będzie nie do oglądania,  Postacie i przedmioty będą pochylone lub zdeformowane.

Wniosek? 4K jest do filmów o umiarkowanej dynamice, dla statycznych planów filmowych, spokojnych ujęć. Przy przygotowaniach, ślubie, czy sesji ślubnej 4K  jest ok. Natomiast będzie trudno oddać dynamikę i klimat wesela ,,leniwą kamerą,,. Nie zrobimy już dynamicznego przejazdu przed parą młodą na pierwszym tańcu, czy nurka z kamerą za bukietem który panna młoda rzuca na oczepinach.