×

Muzyka na wesele – ZAIKS – Wodzirej – Zespół – DJ

Jaką muzykę wybrać na wesele?

Jesli macie już zarezerwowaną salę i termin ślubu, to jest najlepszy czas na wybór muzyki na weselu. Oprawa muzyczna jest jednym z najważniejszych elementów wesela. Chociaż nawet najlepsza muzyka i fenomenalne prowadzenie nie są gwarancją sukcesu, to zapewniamy, że źle dobrany repertuar zepsuje każde wesele. Jaką muzykę wybrać na Twoje przyjęcie weselne?

Muzyczne gusta a weselna tradycja

Pamiętaj o kilku istotnych sprawach. Wy, jako para młoda, usiądźcie razem i zastanówcie się, jaka muzyka najbardziej spodoba się waszym gościom. Jednocześnie muszą być to piosenki, które u was nie wywołają chęci ucieczki z sali weselnej. Muzyka na weselu to zawsze kompromis pomiędzy gustami waszych gości i waszymi. Jeżeli nie lubicie na przykład muzyki disco polo, to nie umieszczajcie takich piosenek na liście utworów do zagrania. Proste. Jeżeli macie elegancką, wykwintną restaurację, pięknie przystrojone stoły, to naprawdę nie ma sensu psuć tego takiego rodzaju muzyką. Równie ważne jest zdecydowanie, czy wolicie, by grał wam DJ, czy może zespół na wesele.

DJ wesele warszawa

DJ na wesele – powody „za”

Młode pary coraz częściej wybierają DJ-a na wesele. Jakie są zalety takiego rozwiązania? Najważniejsze jest to, że może on zagrać naprawdę każdy utwór. Nie ma listy piosenek. Goście mogą mieć swoje własne życzenia i nie jest to dla niego żaden problem. Nie ma również obawy, że DJ będzie fałszował lub miał jakąś swoją interpretację utworu. DJ na wesele to dobra opcja dla osób, które nie lubią schodzić z parkietu. Robi on bowiem mniejszą ilość przerw w graniu i są one krótsze. Wynajęcie DJ-a jest również tańsze niż opłacenie każdego członka zespołu. Wielu DJ-ów umie również tworzyć ciekawe remiksy znanych utworów.

Ważne jest aby przekazać przed weselem DJ-owi Wasze szczególne życzenia muzyczne. Szukanie unikalnych utwórów w internecie, lub odtwarzanie ich z Youtube, może zakończyć się wpadką.

Zespół na wesele – dlaczego warto?

Najważniejszą zaletą wynajęcia zespołu na wesele jest to, że muzyka jest grana na żywo. Goście odbierają ją bardzo spontanicznie, a dźwięki są nasycone i dopieszczone w każdym detalu. Wystarczy posłuchać zespołu na wesele w Internecie, aby po prostu pokochać ten styl grania. Kolejną zaletą wynajęcia zespołu muzycznego jest to, że jego członkowie najczęściej mają doświadczenie muzyczne. Sprawdź jakie w tym miejscu – https://wedding.pl/zespoly-weselne/warszawa. Osoby, które grają w zespołach weselnych ćwiczyli swoje umiejętności, na przykład grania na gitarze przez wiele lat i to po prostu słychać. Zespół na wesele ma umiejętności, które pozwalają mu na łączenie różnych gustów muzycznych.

Wodzirej

Po pierwsze dobry wodzirej będzie Twoim doradcą na etapie opracowywania scenariusza. Zarówno zaproponuje Ci różnorodne rozwiązania na poszczególne elementy wesela, jak też i pomoże Ci dopracować Twoje własne pomysły. Nie wykluczone też, że będzie konstruktywnym acz życzliwym krytykiem tych pomysłów, pokazując ich słabości, które mogły umknąć Waszej uwadze.

Po drugie wodzirej będzie czuwał nad przebiegiem imprezy (nad realizacją zaplanowanego scenariusza) w jego trakcie.

W wielu przypadkach będzie też po prostu tą osobą, która określone elementy scenariusza wykona: zapowie, wprowadzi, zaanimuje, nauczy, wyjaśni, zatańczy.

Pozytywna rola wodzireja na weselu w sposób szczególny objawia się w kontekście zabawy tanecznej. Jego praca skupia się wokół tego, by jak najwięcej osób wciągnąć na ten parkiet oraz by wzbudzać inicjatywy zabawy wspólnej, integrującej czasem w ogóle nie znające się osoby.

W wielu przypadkach wodzirej, będąc osobą formalnie wyznaczoną do prowadzenia Waszej imprezy, znacznie łatwiej, płynniej i bardziej skutecznie zrealizuje określone jego elementy.

Goście intuicyjnie czują, że wodzirej ma prawo oznajmiać, co teraz będzie się działo i w związku z tym, w jakim kierunku zabawa teraz będzie zmierzać.

Interakcja Wodzireja z gośćmi

Bardzo ważna rzecz. Wodzirej dobrze rozumiejący swoją rolę nie obawia się „konkurencji”, ze strony gości o wodzirejskich predyspozycjach czy zapędach. Wręcz przeciwnie – stawia sobie za cel, by takie osoby właśnie wykreować, albo pobudzić do aktywności.

Drugoplanowa rola wodzireja na weselu nie dotyczy bowiem wyłącznie relacji względem Pary Młodej, ale również względem gości.

ZAIKS opłaty

Opłata 100, 200 lub 300 zł przy największych weselach, nie jest duża. Na weselu wykozystuje sie popularne utwory muzyczne które maja swoje prawa autorskie dla wykonań publicznych, czy to w interpretacji zespołu, jak też oryginału miksowanego przez DJa. Aby uczciwie wynagrodzić artystom udostepnienie swojej twórczosci na naszym weselu, dobrze jest spełnić obowiazek opłat za mozliwość publicznego wykozyustania ich utworów. Nie sa to duze sumy w calym budżecie slubu i wesela, budżecie trzeba przeznaczyć na to około 300 zł.  Dokładne wyliczenie zalezy od ilości gosci którzy ostatecznie beda sie bawic na Waszym Weselu. Stawka jest ustalona przez ZAIKS. Wpływy które pobiera ZAISK sa przekazywane dalej artystom, więc sądze że jest to uczciwy układ.

Umowa z zespołem, DJem

Podpisujac umowy z sala weselną, lub zespołem, należy zwrócić uwage, lub upewnić się, kto odprowadza tantiemy do ZAISKu, sala, zespół, DJ, czy Para Młoda. Najważniejsza jest spokojna głowa na weselu, wydatki te nie sa duże, więc nie ma sensu ich omijać. Do obowiazków Pary Młodej nakleży wskazanie i sprawdzenie płatnika takich zobowiązań, czyli stwierdzenie że np. płaci własciciel sali weselnej i jest to zapisane w umowie. Dla tego też jezeli zespół lub DJ płaci zobowiązaania dla ZAIKS, moze sie okazac ze płacicie dwa razy za to samo – prawa do emisji muzyki, co jest oczywiście niepotrzebnym wydatkiem.

Bywa ze sale weselne płacą miesięczny ryczałt na ZAIKS np. 200 zł. miesięcznie, i wtedy opłata ta jest wliczona Parze Młodej w cenę sali.

Jeśli ani sala ani zespół nie zobowiązuja się do opłaty ZAIKS, możezie sami on-line, rejestrując się na stronie ZAIKS e-licencje, dokonać wyliczenia tantiemów i dokonac opłaty. Strona ze wzorami umów:

ZAIKS wzory umów

Szczegóły wyliczenia opłaty za w załaczniku tutaj:

https://zaiks.org.pl/pliki/256/WO-ZA_26.03.08_K1.pdf

A oto co sam ZAIKS definiuje w zakresie naszych weselnych obowiazków. Trzeba sprecyzować też że słowom płyta, dotyczy wysokiej jakości odtworzenia utworu z płyty CD, lub odpowiednika w wersji elektronicznej z pliku.

Moją uwaga do tego zapisu, to zwaracajcie uwage czy zespół, DJ, gra STEREO z plików o wysokiej przepływności ekwiwalentnej do płyt CD, np WMA. Jakiekolwiek wrzucenie muzyki do ,,jednego głosnika,, czy odtwarzanie jak to nie raz widzę, plików z Youtube, czy biblioteki MP3 128KB/s, to porażka jakościowa, wizerunkowa dla DJa czy zespołu.

Jak ważny jest wybór muzyki

W nawale weselnych przygotowań wybór muzyki i orkiestry, która będzie przygrywać do tańca należy może nie do najważniejszych ale do istotnych problemów młodej pary. Od muzyki i orkiestry, obok dobrego jedzenia, zależy wszak dobra zabawa i zadowolenie weselników. Rzadko jednak młoda para zdaje sobie sprawę, że decydując się na muzykę na weselu wkracza w sferę prawa autorskiego. Jej problemy będą różne w zależności od tego czy wesele odbywać będzie się w domu przy magnetofonie i w kręgu krewnych, powinowatych i najbliższych przyjaciół czy też w restauracji lub w domu weselnym w szerszym gronie i z udziałem orkiestry.

Kameralne przyjęcia

Pewnym jest, że domowe wesele przy odtwarzaczu CD w kręgu wyłącznie rodziny zwolnione jest z jakichkolwiek obowiązków wobec twórców, artystów wykonawców i producentów.

Mniejszy też kłopot będzie, gdy całość organizacji wesela powierzymy Domowi Weselnemu, restauracji lub u nich wynajmiemy salę.

Sala weselna, czyli odtworzenie publiczne utworów.

Zarobkowe udostępnianie pomieszczeń w celu organizowania imprez z wykorzystaniem utworów objętych ochroną prawa, przeważnie poprzez ich wykonywanie lub odtwarzanie podczas wesel, jest wkroczeniem w autorskie prawa majątkowe opisane art.17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. Nr 80 z 2000 r. poz.904 , Dz.U. Nr 197 z 2002 r. poz. 1661, Dz.U. Nr 91 z 2004 r. poz. 869), wymaga uzyskania zezwolenia uprawnionych i nie wyczerpuje zwolnienia z art.23 ustawy (użytek osobisty).

Art.23

dotyczy tylko takiego korzystania z utworów w gronie osób będących w związku osobistym np. krewnych, powinowatych, bliskich przyjaciół, które ma charakter nieodpłatny a więc nikt bezpośrednio ani pośrednio nie odnosi z tego korzystania żadnych korzyści. Odpłatne udostępnianie pomieszczeń, lokali na organizację imprez np. wesel, których nieodłączną częścią jest korzystanie z cudzej twórczości (muzyki) wskazuje na co najmniej pośredni związek zarobku z tym korzystaniem. W tym kontekście nawet ceremonie religijne w tym ślub kościelny, przy okazji których osiągane są pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowe lub artyści wykonawcy otrzymują wynagrodzenie, nie są zwolnione z obowiązku uzyskania zezwolenia na ich organizacje i zapłaty wynagrodzeń autorskich (art.31 ustawy).

Art.35

W myśl art.35 ustawy nawet wypełnienie przesłanek art.23 (użytku prywatnego) nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy. Zarobkowanie przy okazji korzystania z utworów muzycznych podczas imprez weselnych przez wynajmującego pomieszczenia lub restauratora lub zespół muzyczny wkracza w interesy majątkowe twórców – bez ich twórczości muzycznej to zarobkowanie nie byłoby możliwe – i wymaga uzyskania na takie korzystanie zezwolenia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS a w przypadku odtwarzania np. z płyt przez prowadzącego wesele DJa także organizacji chroniących prawa artystów wykonawców i producentów.

Oswietlenie dyskotekowe

Oprócz muzyki, zespół lub DJ powinien udekorowac salę swiatłem. Definicja jest ze parkiet powinien miec piekne zywe kolory  dopasowane presetami do muzyki. Tańczenie pod żyrandolami oswietlajacymi centralnie parkiet zupełnie gubi nastrój zabawy weselnej. Drugą kwestią jest rozproszenie światła. Nadawanie centralnie światla ze sceny powoduje ze dalsza część sali w zabawie tanecznej jest niedoświetlona, nie można nawet rozpoznać twarzy gości. Dla tego zadbajcie, aby prócz oswietlenia na estradzie były też tzw. kontry z drugiej strony. Cześć zespołów może nie będzie wiedziała o co chodzi z ta kontrą.  Ale to tylko będzie świadczyło o ich braku procesjonalizmu. Są pary z moich obserwacji które ,,uczepią,, się jakiejś części parkietu, i jeżeli będzie to część niedoświetlona, na filmie wyjdą to źle.

Pytajcie o jakość oswietlenia. Sa chińckie swiatła dyskotekowe za kilkaset złotych, sa też pieknie działające spoty za … kilkanaście tysięcy sztuka. Różnica jest ogromna, widmo światla generowane przez te lampy to naprawdę przepaść jakościowa. Bywa ze chińczyki maja tzw. strobo, czyli nie ma ciagłego swiecenia diod LED a sa one strobowane, multipleksowane RGB. Powoduje tzw efekt flicker na zdjęciach ślubnych lub na filmie.

Lasery

Wygladają bardzo efektownie. Wzory kreślone w powietrzu sa różnokolorowe i mogą być strowane w rytmie muzyki. Jednak jesli taki promień padnie na czuły punkt naszego oka pozostawia trwały slad. Nie musi być to odczuwalne od razu. Po kilku dniach pojawia się w widzianym przez nas obrazie zamglenie najczęściej w postaci rozmytej kreski. Unikajcie więc laserów, lepsze są łagodne snopy.

Laser uszkadza  matryce aparatów i kamer. Jest to bardzo drogie i niestety częste uszkodzenie po imprezach weselnych, szczegółnie przy filmowaniu bezlusterkowcami. Naprawy siegają 5000 złotych. Wszystko co bedzie nagrane po uszkodzeniu matrycy wyjdzie w postaci punktów lub kresek na Waszym filmie lub zdjeciach. Wielu kamerzystów i fotografów w umowach zastrzega sobie że nie wykonują zdjęć przy oświetleniu laserowym, lub informują o poniesieniu kosztów naprawy. W moim przypadku nie filmuję gdy pracuje laser.